Weekly Photo Challenge: Off Season

I am not a fan of football. But I do imagine it as a sport which makes people know a different side of Indonesia. A sporty side of Indonesia, a friendly side of the country’s people, a competitive side of the players on field, with the strong euphoria of the spectators on the stadium’s tribune.

For me, football is also a sport that brought a big grin from children who watch the competition because their favorite team has won the match, while they listens to bright cheers from the supporters on the tribune.

But, for now, as some people up there forced an off-season pact on this country’s football future, maybe nearly every field in this country has been empty, just like one in this picture, a prolonged off-season.

_MG_4916

I almost forgot when and where did I take this picture. But after this country’s soccer riots be headlines in most mass medias, suddenly this picture popped out and I remember everything about it.

This one is Marora Stadium, located in the island of Yapen, Papua. This is the home stadium of Perseru Serui, a local team with national achievements. This team is one of the only three teams from Papua who could compete in the most prestigious soccer league in Indonesia, the premier division of Indonesia Super League. The two others are Persipura Jayapura and Persiram Raja Ampat.

The island of Yapen isn’t a big one, yet some peoples from this small island could compete with another big teams from entire Indonesia in the premier division, and that fact amazed me quite a lot. I do believe that if we search hard enough, we could find many boys talented in football from here.

Situated straight on the foot of a hill, the stadium, as well as the team, is the pride of Serui’s people. Many people gather when the team holds a training session, and many people cheer and shout names of the players. They even have a nickname for this team: The Yellow Cendrawasih.

But now… I think there is no training session at this stadium. Just because people up there have different opinions and no one wants to compromise because they think that their opinions are the best for this country’s football association future, many has been suffered. The players, officials, trainers, spectators, and even outside people who don’t know about soccer like me. Even FIFA has given the sanction for Indonesia and I still don’t see any movement from the authority, as well as from the minister ahem.

Ah, but who am I talking about a sport that I don’t know inside out? Maybe they already have plans, but for now, I don’t need plans that won’t be executed, I just hope that they will find the best way to solve the problems.

The simplest one is okay, as long as it keeps the stadium for not be empty.

I hope that they will find the way out as soon as possible, because I don’t want to see this stadium be in its off-season state for too long. I don’t want to hear silence in this stadium. I don’t want to see in news that we couldn’t find enough talents for the national team.

I absolutely don’t want to see the Cendrawasih dying.

This post is written as a response to the Daily Post’s Weekly Photo Challenge: Off Season.

Save PSSI, save Indonesia. #prayforIndonesianfootball

Thanks for Curio who gave me the idea. You’re the best.

60 thoughts on “Weekly Photo Challenge: Off Season

    1. Yap, udara bersih, tanpa kabut, jadi bukit di belakang lapangan tampak dengan sangat jelas. Keren banget pokoknya, Mbak, bisa berolahraga di tempat yang juga menyediakan oksigen terbaik dari pepohonan di bukit belakang lapangan!

  1. Topik-nya pas banget..keren 🙂 Sayang ya sepakbola di Indonesia bisa segitu semerawut-nya. Saya heran-nya kok gak bisa di-audit dan di-investigasi dari jaman bahela..mungkin perlengkapan hukumnya juga minim, jadi susah di-investigasi kali ya? Semoga cepat beres deh masalahnya, sayang kalau pertandingan cuman di kandang sendiri, pertandingan dengan bangsa lain jelas lebih menantang dan menginspirasi pemain..sukur-sukur kan bisa main di football club ternama..

    1. Soal tidak bisa diaudit, sebenarnya sama dengan penyakit lama birokrasi: tahu sama tahu, terus paham yang “semua orang punya kebusukan, jadi kalau tidak mau kebusukannya dibuka, jangan membuka kebusukan orang”, semacam itu, Mbak. Nah paham itu mengakar urat juga di dunia olahraga kalau menurut saya, jadi investigasi, pengungkapan, semua akan berakhir sumir.

      Sebenarnya kita ini mungkin banget menemukan bibit olahragawan berbakat Mbak. Ibarat kata Indonesia penduduknya 250juta orang, ya masa sih tim nasionalnya mesti kalah dengan Korsel yang jumlah penduduknya tak sampai sepersepuluhnya (katakanlah demikian)? Kemungkinan menemukan bibit-bibit olahragawan unggul di negeri kita lebih banyak, tapi entahlah, mungkin kita juga kurang gigih mencari karena sibuk dengan urusan sendiri…

  2. Ahaa, again very nice writing. Hoping this off-season will end soon. I guess this kind of issue really let down many football enthusiasts across the country. Thanks for bringing this up, I am not quite a fan too, but just like to keep updated XD

    BTW, blogwalking esp. to yours and some others’ recently does offer me many ideas on what people do with their writing, even if they dont come up with ideas, they can actually create one. Lol. This is quite a challenge to me since I am pure beginner. So, looking for some challenges might as well start me typing right away 😀

    I saw the OFF SEASON challenge yesterday on DWP, but couldnt have a full grasp of what the term means since everyone wrote with varied perspectives. But with more posts being read, I kinda making a little sense of it now. hehehe.

    1. Thank you so much for the appreciation, Mas! Yes, I do hope that this off season will be over. It’s such a shame seeing our called “sports authority” doing a thing that’s very not sporty, but let’s hope that they’ll find some way.
      Hm, and thank you for the compliment, too. I’m a novice too, even my first year of blogging hasn’t over yet :hihi. But I agree that challenges do force our brains to come up with something to write. Constant stimulation is good for the creativity :)).
      Good luck and happy blogging :)).

  3. sumprit gar tiap baca postingan yang ada papua-papuanya rasanya gimanaaa gitu #lebaybangetgaksiiih abis belum terwujud juga keinginan untuk kesana…

    semoga ya wajah persepakbolaan kita menjadi lebih baik. yang diurusi pemain bolanya bukan kursi…

    salam
    /kayka

    1. Ayo ke Papua Mbak… cerita di sana banyak bangeeet :hehe.
      Iya, kaum elit di atas sana lebih mempermasalahkan kursi ketimbang rakyat banyak :huhu. Miris sekali.

      1. #mauuuuu

        miris banget gara, mestinya dengan penduduk sebanyak kita banyak banget pemain berbakat. sayangnya kita gak punya kultur perekrutan. artinya gak bakalan sampe ke tingkat nasional kalo gak dibawa atau kenal pengurusnya.

        salam
        /kayka

          1. iya lho jangankan mantan atlet ya gar, pebola asing aja bayarannya ditunggak sampe meninggal segala.

            btw gara pernah liat penampakan wisma atlet senayan kah? asli kumuh dan sangat memprihatinkan.

            salam
            /kayka

          2. Saya belum pernah datang ke sana Mbak :huhu. Tapi di daerah saya juga ada wisma atlet, dan bangunannya juga tak kalah memprihatinkan, bahkan cenderung tak layak :((. Semoga besok-besok ada peningkatan :amin.

          3. kapan-kapan kesana deh gar. hari minggu gitu sekalian olahraga.

            tau gak gar setalah saya perhatikan kelemahan orang kita adalah dari segi perawatan. kalo beli atau bangun angkat jempol. hal yang kalo aja saya masih di indonesia mungkin saya gak bisa liat dengan kacamata berbeda.
            walau gak ada hubungannya. liat aja dej gar wc umum yang mau dibangun berapa duitpun dalam sekejap langsung jorok lagi.

            salam
            /kayka

  4. Aku sudah lama gak dengar kata “Yapen”, taunya sih Pegunungan Yapen. Indah pastinya karena di kaki gunung. Keren ya lapangannya, warna merahnya kontras dengan hijaunya pepohonan di sekitarnya.

  5. Prihatin memang, bahkan masalah untuk bidang olah raga masih belum bisa diselesaikan. Saat negara lain berlomba mencari juara, kita masih berjuang mencari tempat bernaung

    1. Sangat! Yang lain sudah di mana, kita masih di mana. Entah apa yang orang-orang di atas itu pikirkan, selalu ingin sama dengan negara lain tapi sangat ogah untuk memperbaiki.

    1. Nah ini poinnya dapat banget! Kita ada 250juta penduduk, masa tidak bisa menemukan bibit-bibit berbakat, kan logikanya begitu, kalau menurut saya Mas :hehe.

  6. cukup prihatin dengan dunia persepakbolaan Indonesia.. kirain mau bangkit.. ternyata.. Bahkan ya hal-hal yang merusak pun sampai juga ke dunia olahraga kita..

Terima kasih sudah membaca! Sudilah kiranya meninggalkan jejak?